P15 kakkonen KuRy - IK /YJ2  4-2
Julkaistu: 03.05.2022 21.23

P15 kakkonen KuRy - IK /YJ2 4-2

4.5 Kankaan kenttä

Kankaan nurmi tuli kuin tulikin pelikuntoiseksi joukkueen kauden ensimmäiseen peliin. Alkuperäisesti peli piti pelata Kankaalla, mutta siirrettiin pesäpallokentälle. Kentän routimisen takia pelipaikaksi jouduttiin vaihtamaan Panttilan hiekkakenttä. Joukkueen sisällä asiaa kipuiltiin aika tavalla ja varasimme Seinäjoelta Wallsportin hallin pariksi tunniksi. Kangas todettiin kuitenkin kestävän pelaamisen, joten maanantaina 2.5 Kurikan Ryhdin tyttöjoukkue T13 pelaili siellä Seinäjokelaista SeMiä vastaan ja me siirsimme pelimme takaisin Kurikkaan keskiviikolle. Kotipeli on kuitenkin hienointa pelata omalla kentällä.

Joukkueella on kevätkierroksella ennen heinäkuun kesätaukoa kahdeksan peliä, joista neljä on kotipelejä. Kentällä on kerrallaan maalivahti ja kymmenen kenttäpelaajaa, ja pelit pelataan aikuisten kenttäkoolla peliajan ollessa 2*40min. Lähes kaikilla sarjan joukkueilla on pelaajapulaa, mutta onneksi joukkueet on saatu kasaan, ja sarja pystyyn. Heinäkuussa on kesätauko ja syyskierrokselle sarjan voittaja nousee kakkosdivarista ykköseen, loput sarjan joukkueet yhdistetään rinnakkaislohkoon ja pelit jatkuvat siellä todennäköisesti heinäkuun lopulta syyskuun puoliväliin. Kevätkierroksen joukkueet ovat Alavuden APV, Ilmajoen IK, Kauhajoen Karhu, Kauhavan Kanu ja Kurikan Ryhti, kaikki vastustajat kohdataan kahdesti.

Kevään ensimmäisen pelin naapuriseura IK on kova vastus. IK pelaa P15 kakkosen lisäksi P15 ykköstä, joten on hieman arvoitus miten he jakavat pojat eri joukkueiden kesken ja millainen tuleva vastus todellisuudessa olisi, koska pelaajasiirtoja eri sarjatasoilla pelaavien joukkueiden kesken on rajoitettu. Talvella kävimme Kuortaneella häviämässä keskinäisen harjoitusottelun melkoisen selvästi, mutta IK tuskin selviäisi niin helpolla tällä kertaa.

Ryhti sai kasaan tähän peliin kolmentoista hengen joukkueen, jolla pystyy hyvin pelaamaan, mutta on haastava jos joku pelaajista loukkaantuu. Ik:lla oli viidentoista hengen joukkue ja mukana oli muutama tyttökin. Poikajoukkueet saavat käyttää peleissään myös tyttöjä. Peli pyörähti käyntiin ja alkuminuutteja hallitsi hienoisesti IK, Kurikkalaisten hyökkäysten tyrehtyessä puoleen kenttään. IK hallitsi peliä keskiviivan tuntumassa, mutta Kurikkalaisten hyvä puolustaminen piti Ilmajokelaiset poissa maalipaikoilta. Hiljalleen myös Ryhti sai hyökkäyspelinsä kuntoon ja ajassa 05:00 siirryimme hieman yllättäenkin 1-0 johtoon. Tästä pelitilanteen tasoittuivat entisestään ja molemmissa kenttäpäädyissä riitti säpinää. Ajassa 21:00 Ryhti siirtyi jo 2-0 johtoon lähes keskikentältä lauotulla tarkalla vedolla. Juuri ennen puoliajan päättymistä Ik onnistui kaventamaan pelinumeroiksi 2-1.

Toiselle puoliajalle ryhmitystä muutettiin 4-4-2 muotoon ensimmäisen puoliajan 3-4-3 muodosta, hieman enemmän puolustusvoittoiseksi. Peli jatkui siitä mihin se edellisellä puoliajalla jäi. Molemmissa päissä riitti tapahtumia, pelin pyöriessä kuitenkin lähinnä keskikentällä. Ajassa 69:00 Ryhdin nopea hyökkäys sai ison kaaoksen aikaiseksi IK:n maalinsuulla ja pallo päätyi lopuksi heidän maaliverkkoihinsa 3-1 johdon merkiksi. IK ei antanut kuitenkaan periksi vaan kavensi muutamaa minuuttia myöhemmin tilanteeksi 3-2. Hallinta siirtyi hienoisesti IK:lle, mutta Ryhtiläisten arvokas puolustuspelaaminen toimi, eivätkä he onnituneet saamaan lisämaaleja. Ryhtiläisten ylhäällä roikkunut yksittäinen hyökkääjä sen sijaan sai vastahyökkäyksestä hienolla yksilösuorituksella kaksi puolustajaa ja maalivahdin ohittaen viimeisteltyä loppunumeroiksi 4-2.

Seuraava peli on ensi viikon keskiviikkona Kauhavan keinonurmikentällä. Harkkapelissä Kanulaiset olivat täysin vastaantulijoita, siihen on varmasti yritetty löytää lääkkeet.

J. Kohtala