Joni Muikku iski Ryhdin illan molemmat osumat.
Julkaistu: 12.12.2021 20.09

Joni Muikku iski Ryhdin illan molemmat osumat.

Ryhti ei pystynyt parhaimpaansa Pietarsaaressa.

Ryhdin jääkiekon edustusjoukkueen viimeinen ottelu ennen joulu tauolle siirtymistä oli Pietarsaaren Centersiä vastaan. Kotonaan Ryhti oli ensimmäisessä joukkueiden kohtaamisessa parempi lukemin 6-2. Kotijoukkue Centers oli tuon ottelun jälkeen vahvistunut muutamalla pelaajalla. Ryhdin nuttuun lauantai illan otteluun uusina miehinä pukeutuivat Matias Mäki-Saari, Niilo Kiviniemi sekä jo ennemmin lainalla ollut Santeri Lehtinen. Santeri siirtyi myös nyt pysyvästi Ryhdin punaisiin. Kaikki kolme ovat Ryhti kasvatteja ja on ilo, että nuoret pelimiehet ovat nyt miesten edustusjoukkueen jäseniä.

Ryhdin vieraspelien alut ovat jostain syystä olleet läpi kauden, voisiko sanoa hieman unisia. Täälläkin kertaa kotijoukkue iski ensimmäisen kihauksen jo 15 sekunnin kohdalla. Tilanteesta yritetään edelleen etsiä edes huonolaatuista video materiaalia, että nähtäisiin mitä tapahtui. Aikaisessa maalissahan on toki se, että siinä on sitten aikaa vielä paikata tuo virhe. Tässä tapauksessa sitä oli 59 minuuttia 45 sekuntia. Ensimmäinen erä oli muutenkin Ryhdiltä tahmeaa ja jalat tuntuivat olevan bussi kunnossa lähes joka jannulla. Erän loppua kohden kuitenkin joukkue alkoi löytää oikeita ratkaisuja ja torjunnat erästä kuitenkin, Centers 19 ja Ryhti Oskari Hanka 17.

Ryhti aloitti toisen erän aivan eri moodilla kuin ottelun alun. Se loi tilanteita lähes joka vaihdossa, mutta laukaukset sujahtelivat yli, ohi tai suoraan molarin logoon. No tietenkin joukkoon mahtui muutama tolppakin, näissä taitaa Ryhti hätyytellä jo jonkin sortin ennätystä yhdellä kaudella. Kesken hyvän jakson pääsi kuitenkin Centers tuulettelemaan lisäosumaa Ryhdin pienen virheen avustamana. Hetkeä myöhemmin Ryhti tylsytti kotijoukkueen ylivoima pelin ja iski heti tärkeän kavennuksen. Jani Lehtonen avasi juuri jäähyltä päässeelle Juuso Teinille, joka löysi syötöllään mukaan hyökkäykseen ”kiitäneen” Joni Muikun. Joni tyylitteli Ryhdin 2-1 kavennuksen ja taasen oltiin pelissä mukana.

- Harmittaa niin vietävästi ensimmäisen erän huono alku ja jotenkin pelistä puuttui terävyys. Oltiin niin sanotusti lapasia omassa pelissä. Emme vain päässeet omalle tasolle heti, nyt pitää miettiä mikä meni metsään. Arvio päävalmentaja Ari Kiviniemi

Toisesta erästä Ryhti oli selvästi saanut lisäenergiaa otteisiinsa. Se vyörytti jälleen painetta hyökkäysalueelle tasaisesti ja tästä palkintona päästiin ylivoimalle ajassa 42.21. Heti aloitus voiton jälkeen kiekko liikkui muutamalla nopealla syötöllä ja kiekko pelattiin viivasta nousseelle Muikulle. Joni pääsi paraatipaikalle jokseenkin avoimista ovista ja lähetti sellaisen ohjuksen yläpeltiin, ettei Centers molari Holmberg oli voimaton. Esityön osumaan neppailivat Jani Lehtonen ja Akseli Lehto Tämän jälkeen vieraat veivät peliä, mutta ongelmaksi muodostui juuri tämä kotijoukkueen edellä mainittu molari. Hän peitti isokokoisena maalivahtina hyvin ja Ryhdin tilanteet ajautuivat ehkä liian lähelle maalia. No mahtuihan joukkoon taas läpiajosta yksi sisätolppakin muuta ei vain uponnut sekään. Kotijoukkue sai erän loppupuolella pienen härdellin Ryhdin päätyyn. Pitkän puolustusjakson jälkeen pääsi kotijoukkue iskemään ajassa 57.23 3-2 johdon. Ryhti kuitenkin taisteli ja viimeisen puolitoista minuuttia haettiin tasoitusta ilman maalivahtia, kuudella kenttäpelaajalla. Tämä ei sitten tuottanut toivottua tulosta ja pisteet jäivät Pietarsaareen.

- Olihan meillä paljon paikkoja tehdä maaleja. Ei vain uponnut ja kaveri onnistui omista paikoista hieman paremmin. Ei auta kuin mennä eteenpäin ja pelit jatkuvat ensivuoden puolella. keskitytään parantamaan taas niihin otteluihin. Summasi mietteitään ottelun jälkeen joukkueen kapteeni Juuso Teini.

Nyt joukkueet jäävät joulutauolle ja Ryhdin seuraava mittelö on ensivuoden puolella. Silloin ensimmäisessä ottelussa Kurikkaan saapuu vieraita Kruunupyystä. Joukkueiden kauden ensimmäinen kohtaaminen oli jokseenkin mielenkiintoinen ja ratkesi Ryhdin eduksi vasta voittolaukaus kilpailun jälkeen. Kaikille hyvää joulua ja rauhallista uutta vuotta.

AK