Kurikan Ryhdin perustava kokous pidettiin maaliskuussa 1917. Nimeksi tuli nimikilpailun perusteella "Kurikan nuorisoseuran voimistelu- ja urheiluosasto Ryhti".
Ensimmäiseen johtokuntaan kuuluivat: puheenjohtaja ylioppilas Aatos Alanen, varapj. Urho Virtanen, sihteeri Martta Jyllilä, rahastonhoitaja Sameli Laulaja sekä neidit Hanna Leidenius ja Kerttu Virtanen.
Ensi askeleet olivat lupaavia, mutta väliin tuli vapaussota. Jäsenistö eli tiiviisti suojeluskunnan parissa. uusi henki puhallettiin 20.3.1922. Silloin nimi muutettiin muotoon "V- ja U-seura Kurikan Ryhti".
Heti alkutaipaleella suunniteltiin seuran tunnukset. rintamerkin suunnitteli Ahto Virtanen. Urheilupuvussa pitkään käytetyn latomerkin piirsi taiteilija A Tigerstedt, tunnettu urheilupilakuvien piirtäjä, nimimerkki Tiikeri, vuonna 1932. Vuonna 2002 seuran nimeksi vuosikokous hyväksyi Kurikan Ryhti ry:n.