Ryhdille Alajärveltä täysi pistepotti
EdustusJulkaistu: 29.09.2024 17.05

Ryhdille Alajärveltä täysi pistepotti

JPK-KuRy 6-8

Lauantaina Rannan bussi suuntasi Alajärvelle, jossa hirvimiehistö kohtasi Rautaliigan sarjanousijan, Järviseudun Pallokerhon (JPK).

Vauhdikkaassa ottelussa tehtiin runsaasti maaleja. JPK teki ottelun avausosuman seitsemännellä peliminuutilla, kun laukaus pomppi ikävästi yläilmoihin ja kotijoukkueen pelaaja ehti torjunnasta jäähän pudonneeseen kiekoon. Ryhti tasoitti tilanteeksi 1-1 siirretyn rangaistuksen aikana noin minuuttia myöhemmin. Janne Pirttimäki antoi avaussyötön Iiro Halmeelle, joka kuljetti kiekon hyökkäyspäätyyn. Lopuksi Patrik Nevanpää löi kiekon JPK:n nuottaan. Avauserän puolivälissä Ryhti siirtyi hienon hyökkäyksen päätteeksi 1-2 johtoon. Halme kuljetti kiekon jälleen hyökkäyspäätyyn ja syötti sen Nevanpäälle. Hän jatkoi maalin eteen kiitäneelle Tino Karppiselle, joka ohjasi kiekon maaliin. Ryhti teki avauserässä vielä kolmannen osuman. Eero Mikola riisti pelivälineen laidasta ja siirsi sen Ville Niemelle, joka luisteli maalille ja veti tulisen rannelaukauksen maalin perukoille. JPK pääsi kaventamaan erän loppusekunneilla, joten erätauolle marssittiin tilanteessa 2-3.

Myös toisen erän ensimmäinen maali kirjattiin JPK:lle, joka tasoitti maalinedushässäkästä tilanteeksi 3-3. Erän puolivälissä Ryhti pääsi kahden pelaajan ylivoimalle. Eero Mikola syötti kiekon maalin takaa Oliver Sundströmille. Hän jatkoi toiselle laidalle, josta Niemi laukoi pelivälineen JPK:n verkkoon. Kotijoukkue kuitenkin tasoitti pian tilanteeksi 4-4 ja kampesi seuraavassa vaihdossa ”vanhanaikaisella” jo 5-4-johtoon. Näissä lukemissa lähdettiin erätauolle.

Kolmannessa erässä Ryhti palasi käsikirjoitukseensa. Vartti ennen ottelun loppua Ryhdin Lauri Raitanen poimi kiekon aloituksesta ja syötti sen taakse Antti Pölläselle, joka kihautti rannelaukauksella tilanteeksi 5-5. Erän puolivälissä Ryhti haki vauhtia omasta päädystään. Akseli Lehto antoi avaussyötön Halmeelle, joka antoi jatkosyötön kentän toiselle laidalle. Niemi otti kiekon vastaan, luisteli hyökkäysalueelle ja viimeisteli illan kolmannen osumansa. Viisi minuuttia ennen päätössummeria Niemi syötti kiekon siniviivalle Anttoni Hillille, joka laukoi maalia kohti. Vastustajan maalivahti torjui kiekon eteensä, josta Nevanpää vei Ryhdin jo 5-7 johtoon. Seuraavassa vaihdossa oli Halmeen vuoro heiluttaa maaliverkkoa. Karppinen ja Nevanpää kamppailivat kiekon päädyssä Ryhdille ja syöttivät sen maalin eteen, josta Halme viimeisteli maalin. JPK pääsi seuraavassa vaihdossa vielä osittaiseen läpiajoon, josta se kavensi loppulukemiksi 6-8.

Ryhdin maalilla torjuntavastuun jakaneet Oskari Hanka ja Niko Lehtinen venyivät kumpikin kiekon eteen 11 kertaa.

Ville Niemen mukaan peli oli tiukka. ”Vastustaja tuli hyvällä latauksella, emmekä olleet ihan parhaimmillamme varsinkaan ensimmäisessä erässä. Vastustaja tuli kovaa päälle ja oli tehokas maalinteossa. Viimeiseen erään paransimme ja saimme tehtyä tarvittavat maalit”, kertoi hattutempun tehnyt Niemi.

Valmentaja Aki Kulkulan mukaan kotijoukkue tuli odotetusti ottelun alussa hyvällä asenteella ja pelin vaade oli kova. ”Vaikka vastustaja meni pelissä johtoon, saimme pidettyä paketin hyvin kasassa ja erän edetessä olimme pari maalia edellä.”

”Toisessa erässä vähän lipesimme pelitavasta. Tämä mahdollisti sen, että kotijoukkue kampesi itsensä taistelemaan pisteistä.”

”Ryhdin joukkue näytti vahvuutensa jälleen kolmannessa erässä. Palasimme käsikirjoitukseen ja ottelu kääntyi odotetusti meille. JPK oli sitkeä ja yritteliäs vastustaja, eikä heiltä varmasti kukaan tule helppoja pisteitä kotihallista saamaan”, Kulkula arvioi.